Foto: The Roar Fotografie
Deze maand verscheen in Zorgvisie mijn laatste interview in opdracht. Ik had al in oktober een fantastisch gesprek met de twee inspirerende zorgondernemers Farid El-Khassim en Jelle Gillissen, die na jaren bloed, zweet en tranen dit voorjaar hun Adriano Huis openden. Maar op de een of andere manier bleef het stuk, eerst bij mij en toen bij de redactie, liggen.
Een paar weken voordat de website van mijn Jankfabriek live gaat en ik daarmee echt afscheid ga nemen van de naam Bureau Brinkman, lees ik opnieuw het verhaal van de twee mannen die door alle weerstand, onmogelijkheden en tegenslagen hun droom bleven nastreven. En haalden. Een mooier afscheidsverhaal had ik me niet kunnen wensen. En terwijl ik dit schrijf realiseer ik me: hoe typisch dat dit artikel juist deze maand verschijnt – maanden nadat het interview plaatsvond, maar terwijl ik middenin de crowdfundcampagne zit voor een nieuw project: Gorgeous Grey.
Op het nippertje gelukt
Want ook El-Khassim en Gillissen konden hun droom realiseren met behulp van crowdfunding. Een jaar geleden sprak ik ze voor het eerst toen ze begonnen met hun crowdfundcampagne. Dat bleek een rollercoaster waarbij ze op een gegeven moment hun doelbedrag bij elkaar hadden, totdat een investeerder zich terugtrok en ze een flink gat moesten vullen. Weer op bezoek bij een investeerder. Bijna verloren ze de beoogde locatie. Maar het lukte. Op het nippertje. En een paar maanden later was VWS-minister Hugo de Jonge aanwezig bij de opening van hun gedroomde huis voor kleinschalige zorg in Bergen op Zoom.
De rollercoaster die crowdfunding heet
Ik kan mezelf inmiddels behoorlijk identificeren met de rollercoaster die crowdfunding heet. Of ondernemen. Ik had geen idee. Ik sprong met Gorgeous Grey in het diepe en ik had geen idee waaraan ik begon. Een jaar geleden trof ik Marcella Veldhuis-Andringa, stijlinspiratoren net als ik #silversister. We bleken met een vergelijkbaar idee rond te lopen: vrouwen inspireren om ook te kiezen voor natuurlijk grijs. Omdat het zo krachtig, puur en onderscheidend voelt. We vonden in fotograaf Henk Bleeker de man die 20 natuurlijk grijze vrouwen als schitterende Gorgeous Grey Queens wilde neerzetten. Couturier Ronald Kolk nam samen met Marcella de styling op zich. En ik interviewde de vrouwen over onderwerpen als zichtbaarheid, authenticiteit en vrouwelijke kracht.
Het lijkt een onmogelijke klus
Inmiddels ligt er dit ontwerp voor dit supergave Gorgeous Grey magazine van vormgever JORINE. Want we willen de foto’s en verhalen dolgraag publiceren zodat we nog meer vrouwen kunnen inspireren om zichzelf te laten zien. Maar om het magazine te kunnen maken hebben we geld nodig om de druk- en ontwerpkosten te financieren. We hebben in een paar weken tijd al bijna 4000 euro opgehaald.Maar we zijn er nog niet. We hebben nog maar 5 dagen de tijd om ons doelbedrag van 6750 euro te halen. Het lijkt een onmogelijke klus. Maar als het twee mannen met een droom lukt om een gat van een ton te dichten, waarom zou het twee vrouwen met een droom dan niet lukken om ruim 2000 euro bij elkaar te krijgen?
Daarom voor het eerst een blog met een vraag, een oproep tot actie. Help jij ons ook mee? Doneren kan al vanaf 10 euro. Voor 50 euro vermelden we je (bedrijfs)naam in het magazine. Ga naar www.gorgeousgrey.world en alles wijst zich vanzelf.
PS: Ben je benieuwd wat ik uitspook met de Jankfabriek? Voor een donatie van 75 euro aan Gorgeous Grey mag je als tegenprestatie deelnemen aan de workshop MIJ NIET GEZIEN. Een intense, zinnenprikkelende reis vol muziek, stem- aandacht- en bewegingsoefeningen. Een duik in de gevoelswereld van het thema zichtbaarheid met alles wat daarbij aan emoties komt kijken. Zonder te verzanden in verhalen en uitpluizen waarom jezelf zichtbaar maken zoveel weerstand kan oproepen. MIJ NIET GEZIEN geeft aanknopingspunten om deze weerstand mee te nemen in het uiten van jezelf. Om ondanks de angst er toch voor te kiezen om jezelf te laten zien. Op zondagochtend 16 juni staat de eerstvolgende gepland.